Aktiviteter inden for indsatsområdet produkt-, service- og konceptudvikling

Indeks

Festival brød
Roskilde Food Court – Et levende madlaboratorium
Vækstgruppeforløb
Det kreative fødevarelaboratorium
Madevents på Roskilde Festival
APPetizer
Lokale råvarer hos grossisterne
Nye retter på Roskilde Festival
Metoder til at mindske madspild


Festival brød (Igangværende)
Roskilde Festival har i samarbejde med Grønt Center og to af festivalens madboder (Time-Out og Skiburger) startet et brødudviklingsprojekt. Målet er at udvikle lækkert, lokalt produceret brød der kan være med til at højne kvaliteten af madbodernes eksisterende produkter. På Roskilde Festival 2013 vil de to boder teste prototyper på brød. De/den valgte type brød sættes i produktion i 2014 og erstatter nogle af bodernes nuværende brødtyper på Roskilde Festival 2014.


Roskilde Food Court – Et levende madlaboratorium (Igangværende)
Som et nyt initiativ i 2013 skabes en Roskilde Foodcourt i den sydlige del af Kvæghal B i Gloria Zone med 17 små boder. Her kan nye madboder og madkoncepter afprøves i et levende madlaboratorium, uden at det kræver samme store investeringer som at bygge en madbod op fra grunden. Roskilde Festival sørger for at bygge en stor del af den nødvendige infrastruktur, herunder selve boden samt facaden. Desuden sørger Roskilde Festival for diverse fælles faciliteter for samtlige stadhavere. Tanken bag Roskilde Foodcourt er at skabe en model der sikrer en konstant talentudvikling i vores madudvalg og en platform, hvor nye koncepter kan afprøves. For at sikre en konstant udvikling, kan stadhaverne max være i Roskilde Foodcourt med det samme koncept to år i træk. Udvalget bliver stort og anderledes, og pladsen bliver intim i Roskilde Festivals nye Food Court. 19 små boder med hver to forskellige retter skal skabe et livligt og eksperimenterende spiserum, hvor deltagerne kan gå på opdagelse i alt fra klassiske mormorretter, biodynamisk mad, stenalderkost, grød og retter tilberedt af lokale råvarer fra Lolland-Falster. Økologi, bæredygtighed og klimavenlig mad er et vigtigt indsatsområde for Roskilde Festival, og derfor vil alle boderne i den nye Food Court desuden anvende minimum 60 % økologiske råvarer. Ligesom at alle madboder på festivalen som minimum vil udbyde mindst en vegetarret.

Se mere her.


Vækstgruppeforløb (Igangværende)
Roskilde Universitet gennemfører en række vækstgruppeforløb i værdikædeinnovation som en udviklingsproces, der skal modne idéer og koncepter I dette konkrete tilfælde eksemplificeret ved ”Fødevaresymbiosen i Køge”. GRO vil gennem fødevaresymbiosens vision om, at udvikle en bæredygtig forretningsmodel, beskrive og på sigt etablere en regional showcase for hvordan smv’er indenfor fødevareerhvervet ved at nytænke andelstanken, såvel som den industrielle symbiosetanke kan blive konkurrencedygtige og bæredygtige i et internationalt perspektiv.
Samarbejdspartnere; Køge kommune, Copenhagen Capacity, Cat Link og en række virksomheder deriblandt Crown Food, Leco food m.fl. (alle virksomheder er velkomne idet der senere inviteres åbent ind til udviklingsprocessen).


Det kreative fødevarelaboratorium (Igangværende)
Det kreative fødevarelaboratorium er placeret på Grønt Center i Holeby. Her har virksomheder mulighed for at arbejde med produktudvikling i grupper ved en række workshops. I workshoppene vil der blive arbejdet med innovation, produktudviklingsmetoder, fødevaresikkerhed, sensorik, emballage og meget mere.


Madevents på Roskilde Festival 2013 (Afsluttet)
Roskilde Festival 2012 inviterede for første gang sine deltagere til en række skæve, sjove og smagfulde madevents i festivalens levende madlaboratorium i Gloria området. Igen i år kan deltagerne opleve fællesspisninger, brandtaler, showkøkken, popup events, madværksteder og meget andet.


APPetizer 2013 (Afsluttet)
På Roskilde Festival 2012 kunne festivalens deltagere finde vej til netop det måltid de har lyst til vha. app’en APPetizer. Med APPetizer til IPhone og Android kunne deltagerne søge efter forskellige kriterier, se hvor boderne var placeret og give en rating af maden med på vejen. På Roskilde Festival 2013 kan deltagerne igen benytte app’en, når der lanceres en version 2.


Lokale råvarer hos grossisterne (Igangværende)
Frem mod Roskilde Festival 2013 og 2014 arbejder festivalen på at få flere lokale og bæredygtige varer ind i bodernes sortiment. Roskilde Festival forventer at inddrage en eller flere af festivalens grossister i arbejdet, samt et eller flere afsætningsselskaber.


Nye retter på Roskilde Festival (Afsluttet)
Virksomheden Agrotech og fem madboder fra Roskilde Festival har i fællesskab og med kyndig vejledning fra Kokken Per Mandrup, givet bodernes retter et gastronomisk serviceeftersyn. Metoderne til madudvikling gøres til en del af Agrotechs konsulentydelser. Se videodokumentation her.


Metoder til at mindske madspild (Afsluttet)
Roskilde Festival har sammen med virksomheden Agrotech og tre af festivalens madboder udviklet metoder til at hindre madspil. Disse afprøves i stor skala i madboderne på Roskilde Festival 2012. De generelle erfaringer herfra formidles herefter til festivalens øvrige boder (og andre interesserede), samt gøres til en del af Agrotechs konsulentydelser. Se videodokumentation her.

Grønne regionale madoplevelser | kontakt Lis Andresen på la@greencenter.dk og telefon 20 47 74 49 | se også siden kontakt