Hvad er status på “Lokal Mad” ?

groentsager-vdk

Alle taler om det – forbrugerne vil det rigtig gerne, og så vil detailhandlen det selvfølgelig også. Men hvad er op og ned – Hvad siger producenterne og detailhandlen. Der er sket en ubegribelig stor udvikling gennem de seneste 5-10 år, og det er først lige kommet i gang. Hvordan ser øjebliksbillede ud lige nu. Vi har undersøgt det, og har et bud her som giver et en konkret status på hvad det overordnet handler om.

Markedsundersøgelse er resultatet af en række interviews, som blev gennemført i 2013-2014. Den er lavet af erhvervsøkonomiske forskere på Roskilde Universitet i forbindelse med GRO projektet, som omhandler Grønne Regionale Oplevelser med hovedfokus på Region Sjælland. Derfor er deltagerne i denne undersøgelse også primært aktører indenfor lokal mad i Region Sjælland. Dog har vi også inkluderet visse aktører på lokalmadsmarkedet fra andre steder i Danmark for at få endnu større viden om fænomenet “lokal mad”, som først for relativt nyligt er blevet sat i tale i Danmark. Det kan ses om led i en større fokus på etik og oprindelsen for den mad vi spiser. Således har der førhen været fokus på nærende kost, slankemad, økologi, biodynamik og en række andre temaer, som alle har haft til hensigt, at forbedre den mad vi spiser, blot på forskellig måde. “Lokal mad” er dermed det “nyeste skud på stammen” med lignende intentioner, og fordelene ved den lokale mad er mange, heriblandt et reduceret CO2-aftryk, større udvalg til forbrugeren, støtte til små producenter i lokalområdet, samt en bedre forbindelse til de historiske-, kulturelle- og naturmæssige rødder, som produkterne har. -

Se mere her – 95002_GRO_Markedsundersøgelse_210x210_v5_WEB

Skriv en kommentar

Grønne regionale madoplevelser | kontakt Lis Andresen på la@greencenter.dk og telefon 20 47 74 49 | se også siden kontakt